Cyxones utvecklingssubstans T20K i 87 olika farmakologiska tester

2017-10-23, 14.43 (CEST)

Cyxone har i samarbete med Eurofins Panlabs Discovery Services i Taiwan undersökt om T20K kan påverka receptorer eller andra cellulära funktioner som en indikation på substansens biverkningspotential.

T20K har studerats i flera försöksomgångar i totalt 87 olika testsystem. De farmakologiska testerna är utvalda av Cyxone som de som sannolikt borde ha högst potential att kunna påverkas av bolagets utvecklingssubstans.

Testerna visar att T20K inte binds, eller binds svagt, till de studerade cellulära receptorerna. De flesta är dessutom lokaliserade till vävnad som en förhållandevis stor molekyl som T20K inte förväntas kunna distribueras till.

Cyxones bedömning är att T20K sannolikt inte kommer att ge biverkningar genom att påverka de studerade receptorerna från huvudsakligen mänskliga celler.

2017-10-23

Denna information är sådan information som Cyxone AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 oktober 2017 kl. 14.15 CET.

Cyxone AB (publ) är ett biomedicinskt bolag som utvecklar läkemedel baserat på en typ av naturliga växtproteiner, s.k. cyklotider. Cyklotidteknologin har förutsättningar att kunna ge nya läkemedel med fördelaktiga farmakologiska effekter på sjukdomar som idag saknar effektiva och säkra behandlingar. Bolaget fokuserar på utvecklingen av substanser som hämmar nyckelprocesser i kroppens celler som är typiska för olika immunsjukdomar som t ex multipel skleros och ledgångsreumatism. Cyxones Certified Adviser på Nasdaq First North är Erik Penser Bank som nås på telefon 08-4638000.

Ladda ner som PDF