Cyxone deltar i nytt accelerator-program för sydsvenska life science-bolag

January 16, 2024 16:55 (CET)

Cyxone (publ), ett bioteknikföretag inom autoimmuna sjukdomar, är ett av sju life-science bolag som är utvalt att delta i accelerator-programmet 10XHEALTH som leds av SmiLe Incubator och Medicon Village. Syftet med projektet är att skapa en plattform för scale-up bolag i processen att accelerera tillväxt och kommersialisering.

Programmet har initierats mot bakgrund av att life science-industrin är Sveriges näst största exportsektor. Framgången bygger på innovation och entreprenörskap, samtidigt når inte alla bolag sin fulla potential. Bolagen kommer att delta i föreläsningar och workshops inom affärsmannaskap, finansiering, internationalisering, organisation samt effektivt ledarskap under ett år. Efter varje delmoment följer individuellt anpassade uppföljningar med de deltagande bolagen.

”Det är fantastiskt kul och hedrande att få vara ett av bolagen som erbjuds möjligheten att delta i 10XHEALTH-programmet. Det är ett gediget och genomarbetat program som kommer bidra på ett mycket positivt sätt i den fas vi är med våra utvecklingsaktiviteter. Detta är ett bra initiativ från SmiLe och Medicon Village som kommer att stärka life science-bolagen i vår region, och Sveriges position på den internationella life science-scenen”, säger Carl-Magnus Högerkorp, VD för Cyxone.

”Genom 10XHEALTH utökar och förbättrar vi nu även vårt stöd till såväl våra alumni-bolag som andra etablerade sydsvenska life science-bolag som är i tillväxtfas”, kommenterar Ebba Fåhraeus, VD på SmiLe Incubator.

”Den här satsningen är en viktig del i att stärka regionens position som en av de mest dynamiska och expansiva inom life science i Sverige. Den är tänkt att bidra till att vi kan attrahera och behålla framgångsrika företag här som förebilder för life science-sektorn”, säger Petter Hartman, VD på Medicon Village Innovation.

10XHEALTH-programmet finansieras delvis av europeiska regionala utvecklingsfonden.