Cyxone presenterar nya resultat på internationell immunologi-konferens

November 10, 2023 08:40 (CET)

Cyxone (publ), ett bioteknikföretag inom autoimmuna sjukdomar med huvudkandidaten rabeximod för utveckling inom ledgångsreumatism, presenterar nya resultat vid den internationella immunologi-konferensen IUIS den 27 november. Under konferensen kommer resultat från forskningssamarbetet med professor Costantino Pitzalis att presenteras. Samarbetet har bidragit med en detaljerad inblick i verkningsmekanismen för Cyxones läkemedelskandidat rabeximod.

Sedan 2021 har Cyxone samarbetat med professor Costantino Pitzalis vid Centre of Experimental Medicine and Rheumatology, Queen Mary University of London. Samarbetet har syftat till att i större detalj lära sig mer om den makrofag-specifika verkningsmekanism som rabeximod visat sig besitta. I detta forskningsprojekt har Pitzalis och hans forskningsteam kunnat genomföra mycket omfattande och avancerade analyser på hur rabeximod inverkar på sjukdomsdrivande celler. Analyserna visar på att rabeximod bidrar med en påtaglig anti-inflammatorisk effekt på makrofager.

Resultaten har sammanställts i en poster som kommer att presenteras på den internationella konferensen International Union of Immunological Societies (IUIS) som är en av de ledande immunologi-konferenserna i världen och som vart tredje år samlar immunologer från industrin, akademin, sjukvården och oberoende forskningsorganisationer. Forskningsresultaten kommer att presenteras av projektets primära forskare i professor Pitzalis grupp.

”Det är mycket glädjande att Pitzalis grupp nu får möjlighet att presentera dessa viktiga fynd på IUIS-konferensen där många av världens ledande immunologer samlas. De resultat vi kommer att presentera är på en mycket hög detaljnivå och har gett oss helt ny kunskap kring rabeximods förmåga att reglera immunsystemet. Dessa forskningsresultat kommer ha stor betydelse för det fortsatta utvecklingsarbete vi nu avser att genomföra med rabeximod i patienter med måttlig till svår ledgångsreumatism och de är även mycket värdefulla i arbetet med att säkerställa intresse från strategiska partners. Arbetet med Pitzalis har varit oerhört betydelsefullt för Cyxone, dels för att hans forskningsgrupp besitter mycket unik kunskap kring immunreglering i denna sjukdom. Samtidigt har samarbetet haft stor betydelse för hur vi nu väljer att positionera rabeximod i behandlingsschemat för att på ett bättre sätt kunna erbjuda meningsfull behandling till patienter som idag har få behandlingsalternativ”, säger Carl-Magnus Högerkorp, VD för Cyxone.

Om Centre for Experimental Medicine & Rheumatology vid Queen Mary University of London

The Centre for Experimental Medicine & Rheumatology (EMR) består av ett integrerat, tvärvetenskapligt team med läkare, forskare, biostatistiker och bioinformatiker under ledning av professor Constantino Pitzalis. EMR är en del av Queen Mary University of London. EMR:s inriktning är utveckling av innovativa behandlingar och diagnostik av inflammatoriska och degenerativa ledsjukdomar, inklusive reumatoid artrit. För mer information besök EMR:s hemsida