Kommuniké från extra bolagsstämma i Cyxone AB den 27 oktober 2023

October 27, 2023 15:51 (CEST)
Regulatory

Idag, den 27 oktober 2023, hölls extra bolagsstämma i Cyxone AB. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades.

Beslut om minskning av aktiekapitalet för avsättning till fritt eget kapital

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att minska bolagets aktiekapital med 3 491 999,378868 kronor för avsättning till fritt eget kapital, utan indragning av aktier, för att förbättra relationen mellan aktiekapitalet och det fria egna kapitalet. Genom minskningen minskar aktiekapitalet från 7 429 788,498868 kronor till 3 937 789,120 kronor. Minskningen av aktiekapitalet medför att aktiens kvotvärde minskar från cirka 0,075 till 0,04 kronor.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om ändring av bolagsordningens 4-5 §§ så att gränserna för aktiekapitalet och antal aktier i bolaget ändras. Aktiekapitalet ska efter ändringen utgöra lägst 8 200 000 och högst 32 800 000 kronor. Antal aktier ska vara lägst 205 000 000 och högst 820 000 000.

Beslut om godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission av aktier

Stämman beslutade att godkänna styrelsens beslut av den 25 september 2023 om företrädesemission av högst 213 296 902 aktier (”Företrädesemissionen”). Den som på avstämningsdagen den 3 november 2023 är registrerad som aktieägare i bolaget erhåller för varje befintlig aktie 1 teckningsrätt och 6 teckningsrätter berättigar till teckning av 13 aktier. Teckningskursen uppgår till 0,17 kronor per aktie.

Teckningstiden i Företrädesemissionen löper under perioden 7 november – 21 november 2023. Vid full teckning av samtliga aktier som ska emitteras i Företrädesemissionen kommer aktiekapitalet att öka med högst 8 531 876,08 kronor (baserat på aktiens kvotvärde efter den minskning av aktiekapitalet som beslutades vid bolagsstämman).

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag, i syfte att möjliggöra emission av aktier som garantiersättning till de som ingått garantiförbindelser i syfte att säkerställa Företrädesemissionen (”Garanterna”), att bemyndiga styrelsen att för tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och med eller utan villkor om kvittning eller andra villkor, beslut om emission av aktier till Garanterna. Vid utnyttjande av bemyndigandet ska teckningskursen för aktier vara densamma som i Företrädesemissionen.

Syftet med bemyndigandet och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att kunna genomföra en emission av aktier som garantiersättning till Garanterna. Antalet aktier som ska kunna emitteras med stöd av bemyndigandet får sammanlagt högst uppgå till det totala antalet aktier som motsvarar den överenskomna garantiersättningen som bolaget har att utge till Garanterna. Övriga emissionsvillkor ska bestämmas av styrelsen.

Malmö den 27 oktober 2023

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 oktober 2023.

Se Kommuniké