Cyxone utser Urban Ottosson till ny CFO

2023-06-15, 08.30 (CEST)

Cyxone AB (publ), ett bioteknikföretag inom autoimmuna sjukdomar, har rekryterat Urban Ottosson som ny Chief Financial Officer (CFO) med tillträde den 15 juni 2023 och ersätter Ola Skanung.

Urban har en civilekonomexamen från Lunds universitet samt en examen från KTH Executive School i Stockholm. Han har haft flera CFO befattningar i en lång rad noterade företag och har en gedigen bakgrund inom M&A, affärsstrategier, Investor Relations samt ekonomistyrning. Urban kommer att efterträda Ola Skanung som har varit bolagets CFO sedan 2022 och tidigare mellan 2015 - 2021.

“Jag är tacksam att bli erbjuden rollen som CFO i Cyxone. Jag ser fram emot att bidra till att driva projekten vidare och att på så sätt hjälpa människor med autoimmuna sjukdomar ”, säger Urban Ottosson.

”Vi är mycket glada att få in Urban Ottosson i vårt team. Urban kommer in med mycket gediget kunnande med sina många år inom M&A, kapitalanskaffning, affärsstrategier och ekonomistyrning. Han kommer vara en fantastisk support till bolaget och den resa vi kommer göra. Samtidigt vill jag tacka Ola för sitt stora engagemang i Cyxone sedan många år och uppskattar att han alltjämt kommer finnas med som rådgivare i bakgrunden”, säger Carl-Magnus Högerkorp, VD Cyxone.