Cyxone når viktig milstolpe kring verkningsmekanism

2024-01-15, 10.01 (CET)

Cyxone (publ), ett bioteknikföretag inom autoimmuna sjukdomar, har nått en viktig milstolpe för läkemedelskandidaten rabeximod. Nyligen identifierades det biologiska målproteinet för rabeximod, ett fynd som nu har bekräftats i en oberoende vetenskaplig analys. Denna viktiga milstolpe innebär ett stort steg framåt för projektet då den nya kunskapen bidrar med en ökad förståelse kring läkemedlets verkningsmekanism och bekräftar dess First-in-Class status.

Rabeximod är ett immunmodulerande läkemedel som visat på selektivitet för proinflammatoriska makrofager och dendritceller, vilka är celler som är centrala i sjukdomsprocessen i bl.a. ledgångsreumatism. Sedan upptäckten av rabeximod 2003 har man dokumenterat hur läkemedlet påtagligt hämmar centrala proinflammatoriska processer i dessa sjukdomsdrivande celler, men utan att ha en detaljerad bild kring läkemedlets målprotein. De nya forskningsresultaten ger nu en mycket mer detaljerad inblick i läkemedlets verkningsmekanism.

”De nya forskningsfynden är ett mycket viktigt steg framåt för rabeximod-projektet. Vi får nu en betydligt bättre uppfattning kring hur läkemedlet fungerar i cellerna. Resultaten visar att rabeximod har en unik verkningsmekanism (First-in-Class) som också ger en bakgrund till den fördelaktiga säkerhetsprofilen som dokumenterats för läkemedlet. Rabeximod är ett moget och välbyggt projekt i Fas 2 där ett omfattande paket med data från farmakologiska, prekliniska och kliniska studier, jämte redan etablerade tillverkningsprocesser, kompletterats med nytt patentskydd och nu med den sista pusselbiten kring verkningsmekanismen. Vi är naturligtvis fantastiskt glada över att nu kunna räta ut detta sista frågetecken och därmed gå framåt med ett mycket mer komplett projekt”, säger Carl-Magnus Högerkorp, VD för Cyxone.