Delårsrapport 2023-01-01 till 2023-06-30

Likvida medel vid periodens slut 15 058 48 582 15 058 48 582
Soliditet vid periodens slut 84,9% 91,0% 84,9% 91,0%

Väsentliga händelser under andra kvartalet 2023
  • Cyxone erhåller patentgodkännande i USA för saltformen av substansen rabeximod
  • Cyxone erhåller Intention to Grant från europeiska patentverket för delpatentet av substansen T20K
  • Cyxone utser Urban Ottosson till ny CFO
  • Cyxone engagerar Asperion som strategiska rådgivare
Väsentliga händelser efter periodens utgång
  • Cyxone reviderade sin strategi för en kommersiell anpassning inriktad på värdefulla marknadsmöjligheter
VD Carl-Magnus Högerkorp kommenterar

En ny, mycket industriellt erfaren, styrelse tillträdde i Cyxone under maj och har under sommaren startat arbetet tillsammans med rådgivare inom läkemedelsutveckling för att bäst ta vara på möjligheten framöver med de läkemedelskandidater som finns i bolaget.

Förändrad marknadssituation ger positiva utsikter för rabeximod

Prioriteten har initialt varit rabeximod, då marknaden är under stor förändring på grund av patentförluster som signifikant drabbar försäljningen för världens största läkemedel, Humira. Ett unikt läge föreligger med tillgängliga fas II-data på rabeximod, som hittills har utvärderats i studier på 300 patienter med goda tecken på effekt och, inte minst, inga signaler på bieffekter som påverkar möjligheterna till fortsatt utveckling för att behandla patienter.  Cyxone kan, i och med detta tillsammans med god kännedom om väsentliga aspekter kring rabeximods verkningsmekanism, använda befintlig substans för att utvärdera produkten i, enligt styrelsen och dess rådgivare, relevanta patientpopulationer där mycket goda kommersiella förutsättningar såväl som medicinska behov föreligger. En vidareutvecklad formulering av rabeximod har erhållit ett patent i 20 år sedan maj 2023. Detta bidrar ytterligare till möjligheter för signifikant värdeskapande som vi är övertygade gagnar våra aktieägare.

Under kvartal fyra kommer även Cyxones projekt inom MS, T20K, att utvärderas för att på bästa sätt optimera möjligheter till värdeskapande.

Ny kostnadseffektiv utveckling

Jag har av styrelsen fått ett tydligt uppdrag att hitta vägar till värdeskapande för båda dessa projekt, samtidigt som jag nu på styrelsens anmodan har börjat ett arbete med att skapa en mera kostnadseffektiv verksamhet med signifikant lägre kostnader. Detta är möjligt då vi på grundval av den positiva respons vi fått bedömer att opinionsledande läkare i USA och Europa kommer att vara angelägna att utvärdera rabeximod via så kallade ”investigator sponsored trials” (IST) eftersom klinikerna har stort intresse av att hitta bättre behandlingsalternativ för patienter som ej svarar väl på befintliga behandlingar.

Följ bolagets utveckling och ta del av information om vårt deltagande vid investerarmöten via Nasdaq First North Growth Market och på bolagets hemsida, www.cyxone.com

Carl-Magnus Högerkorp
Cyxone AB

Finansiell kalender

Denna delårsrapport för andra kvartalet 2023 publiceras på bolagets hemsida den 30 augusti 2023 (https://cyxone.com/investor-relations/finansiella-rapporter/).

2023-10-27    Delårsrapport kvartal 3, 2023

2024-02-23    Bokslutskommuniké 2023

Rapporten i sin helhet bifogas

Avlämnande av kvartalsrapport

Malmö den 30 augusti 2023
Cyxone AB

Email: carl.hogerkorp@cyxone.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2023.

Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden, som utgör subjektiva uppskattningar och prognoser inför framtiden. Framtidsbedömningarna gäller endast per det datum de görs och är till sin natur, liksom forsknings- och utvecklingsverksamheten inom bioteknikområdet, förenade med risker och osäkerhet. Med tanke på detta kan verkligt utfall komma att avvika betydligt från det som beskrivs i detta pressmeddelande.

Cyxone AB (publ) (Nasdaq First North Growth Market: CYXO) utvecklar sjukdomsmodifierande behandlingar för sjukdomar i immunsystemet såsom reumatoid artrit och multipel skleros. Rabeximod är en läkemedelskandidat i Fas 2 och utvärderas som behandling för reumatoid artrit. T20K är en läkemedelskandidat i Fas 1 för behandling av multipel skleros. Certified Adviser är FNCA Sweden AB. För mer information besök www.cyxone.com

Se Delårsrapport