Cyxone reviderar sin strategi för en kommersiell anpassning inriktad på värdefulla marknadsmöjligheter

2023-08-29, 19.03 (CEST)
MAR

Cyxone (publ), ett bioteknikföretag inom autoimmuna sjukdomar med huvudkandidaten rabeximod för utveckling inom ledgångsreumatism, reviderar sin tidigare strategi med anledning av viktiga patentgodkännanden och värdefulla marknadsmöjligheter.

Under 2023 har ett flertal nya biosimilirarer till sjukdomsmodifierande antireumatiska läkemedel (DMARDs), som godkänts av det amerikanska läkemedelsverket, FDA, introducerats brett på den amerikanska marknaden. Därmed kan de patienter med måttlig till svår ledgångsreumatism som inte svarar på behandling med metotrexat erbjudas ett antal billigare alteranativ till TNFα-hämmare. Dock finns det fortfarande ett segment med patienter – upp till 50% - som inte kontrollerar sjukdomen tillräckligt bra med denna klass av läkemedel som saknar alternativ. Rabeximod, en oral syntetisk DMARD i fas 2 med en ny verkningsmekanism som visat effekt på patienter med måttlig till svår ledgångsreumatism, är en ledande utmanare för att möta den otillräckliga responsen på DMARDs, såsom TNFα-hämmare.

Mot bakgrund av detta har Cyxone beslutat att byta utvecklingsstrategi för att fokusera på ett ökande marknadssegment med patienter som inte upplever tillräcklig förbättring med nuvarande behandlingsalternativ. Framöver kommer därför rabeximod att studeras i ett snabbfotat utvecklingsprogram bestående av små explorativa studier för att undersöka substansen i patienter som inte svarar tillfredsställande på läkemedelsklassen TNFα-hämmare.

Utöver ändringen av prioritering kommer kostnaderna för det nya planerade utvecklingsprogrammet bli lägre under 2024-2025 än tidigare beräknat, samt att know-how och materiella tillgångar från tidigare studier kommer föras över till de nya utvecklingsaktiviteterna och utgöra grunden för ett antal nya mindre ”proof-of-concept”-studier. Det är viktigt att framhålla att den nya strategin utgår från de senaste framstegen i utvecklingen av den nya formuleringen av rabeximod som resulterade i ett värdefullt godkänt patent i USA i maj 2023, och förlänger patentlivslängden med ytterligare 20 år.

”Vi är övertygade om att den nya strategin är helt i linje med de behov som föreligger i dagens behandlingsrational, eftersom många patienter som inte upplever tillräcklig förbättring med den här typen av läkemedel idag har få alternativ. Under de senaste månaderna har Cyxones medicinska team arbetat flitigt med att intervjua ett antal key opinion leaders i USA och Europa. Baserat på dessa intervjuer har vi nu fått en tydlig förståelse för hur vi bäst kan positionera rabeximod i det framtida behandlingsschemat, dels för att möta behovet hos alla de patienter som saknar fungerande behandling men också för att samtidigt maximera värde för våra aktieägare. Vi är väldigt entusiastiska inför den här ändrade inriktningen, som helt stöds av vår nya, mycket erfarna styrelse, och de spännande möjligheter som ligger framför oss”, säger Carl-Magnus Högerkorp, VD på Cyxone.

Carl-Magnus Högerkorp, VD
E-post: carl.hogerkorp@cyxone.com

Denna information är sådan information som Cyxone AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 augusti 2023.

Cyxone AB (publ) (Nasdaq First North Growth Market: CYXO) utvecklar sjukdomsmodifierande behandlingar för sjukdomar som reumatoid artrit och multipel skleros. Rabeximod är en fas 2-läkemedelskandidat som utvärderas för möjlig behandling av reumatoid artrit. T20K är ett fas 1-läkemedelskandidat för behandling av multipel skleros. Certifierad rådgivare är FNCA Sweden AB. För mer information, besök www.cyxone.com